Logopeden

2011-04-22 kl. 10:00:57 Skrivet i:
Fabian ♥ | Kommentarer (0)

Måste ju förresten berätta om vårt Logoped-besök för en vecka sedan.

Vi blev ju skickade dit av BVC i januari för att Fabian var sen med talet. Tre månaders väntetid och på de tre månaderna har det hänt MYCKET. Logopeden hade en massa leksaker som han fick säga namnet på, hon bad honom göra saker i flera olika led, t.ex. "lägg dockan i vagnen och ge den bollen", ställde några frågor till honom osv. Han klarade allt! Och när han dessutom visade att han kunde räkna till tio (numera tolv) och kunde båda peka ut och benämna alla färger så sa hon inte bara att han numera var normal i talutvecklingen (iaf inget att oroa sig för eftersom det har kommit igång så snabbt nu) utan han var även en väldigt intelligent pojke. Hon tyckte att man fick sådan fin kontakt och bra samspel med honom. Sånt gillar man att höra som förälder, haha :)

Hon frågade mig om han räknade till tio som en ramsa eller om han faktiskt förstod vad det innebar. Och han förstår, definitivt. Man kan be honom gå och hämta ett visst antal av någonting och då gör han det. Han räknar föremål och räknar rätt, osv.

En annan sak hon reagerade på var att han benämner sig själv som "jag" ibland. Det "ska" de inte kunna förrän vid 3 år, och det är många som inte kan det då heller. Fabian benämner sig oftast som Ebbe (Fabbe) eller "min", men det händer ibland att han säger t.ex. "jag kommer". Och att han lägger till ett s i slutet om det är någon som "äger något", t.ex. mammas, pappas osv, och att han gör det vid rätt tillfällen.

Så hon sa att hon var mer än nöjd med besöket, vi skulle få komma tillbaka i augusti bara för att kolla så att han inte stannar upp med talet igen. Men det trodde hon inte utan det var bara för säkerhetens skull. Vi behövde inte göra några speciella övningar med honom och hon behövde inte ha någon kontakt med dagispersonal, utan hon tyckte att vi bara skulle fortsätta som vi gjort hittills, för det tyckte hon räckte för att få till en väldigt fin och duktig pojke :)

Såja, nu har jag fått skryta lite om min väldigt intelligenta och fina son :)


Kommentera här
- Kommentarer som anses stötande (enligt mig) tas bort.
- Anger ni er bloggadress svarar jag där, annars svarar jag här.
- Tänker ni göra reklam för något, var vänlig läs igenom inlägget först. Reklam passar inte i vissa inlägg.



Skriv din kommentar här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-mail (det är bara jag som ser den):


Din blogg/hemsida:


Din kommentar:

Trackback