Ordlista

2011-01-24 kl. 15:21:06 Skrivet i:
Fabian ♥ | Kommentarer (0)

Uppdaterar ordlistan från förra bloggen för att räkna ut på ett ungefär hur många ord lilleman kan. Vi ska på 2½-årskontroll imorgon nämligen och då ska ett formulär fyllas i. Det ska helst vara över 50 ord han kan och nu är jag närmare 70 och har inte kommit på alla än :) Ändå tycker jag att han pratar ganska lite... Vi får väl se vad BVC-tanten säger!


Ordlistan:

Aj = Aj
Apa = Apa

Bada = Bada
Bap = Hjälp
Betti/Bappy = Betty
Bilar/Bijar = Bilar
Bips = Chips
Blä = Blä
Bo = Bok
Bo = Blå
Bobo = Mormor
Botta = Borta

Doddo = Dino
Dä/däj = Där

Ette = Vatten
En tia/En ti = En till

Gi = Gris
Gi-i = Ingrid (kompis på dagis)
Gila = Lila
Gott = Gott

Hej = Hej
Hejdä = Hejdå

Ja = Ja

Koka = Kaka
Klia = Klia
Kik-kik = Kyckling
Kik-kik = Äckligt
Kila = Elefant (finns en elefant i Nicke Nyfiken som heter Kayla, sen dess heter alla elefanter så)
Ko = Ko
Kor = Skor
Kå-kå-kudde = Igelkottskudden (örngott med igelkottar och diverse andra djur på)
Kudde = Kudde

Mamma = Mamma (just nu kallar han mig för "hy" istället för mamma, haha)
Min = Min
Mischa = Min/Fabians (av någon anledning, fråga mig inte varför)

Nej/Nä = Nej
Neppen = Nappen


Oj = Oj
Osan = Ojsan
Ojdå = Ojdå

Pappa = Pappa
Ping = Pling
Pippi = Fågel
Pleplä = Äpple

Sysh/Syt = Slut
Sitta dä = Sitta där
Sto = Stor
Sto bil = Stor bil (lastbil, skåpbil osv)
Så = Så
Schås = Sås

Tack = Tack
Teks = Text
Teck = Kex
Titta = Titta
Tita = Rita
Titta där = Titta där
Tittut = Tittut
Toto = Dator
Tut-tut = Tut-tut (som i flytta på dig ^^ eller som bilen låter)
Tåta = Tårta

Vill ha = Vill ha

Wie = Wie
(Wiihii)


Treordsmeningar:

- Den e min
- Dä va den
- En till .... (Fast han säger t.ex. "En tia bila" :))
- .... sitta dä (t.ex. "mischa sitta dä" som betyder "Jag/Fabian sitta där")

Har för mig att det är någon mer treordsmening han kan också, men, huvudsaken är ju att jag kan säga att han kan några stycken :)


Kommentera här
- Kommentarer som anses stötande (enligt mig) tas bort.
- Anger ni er bloggadress svarar jag där, annars svarar jag här.
- Tänker ni göra reklam för något, var vänlig läs igenom inlägget först. Reklam passar inte i vissa inlägg.



Skriv din kommentar här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-mail (det är bara jag som ser den):


Din blogg/hemsida:


Din kommentar:

Trackback