Ellie just nu

2012-05-30 kl. 21:46:03 Skrivet i:
Ellie ♥ | Kommentarer (0)

Jag vet att jag är hemskt dålig på att uppdatera här, och jag har lite ångest över att Ellies bebistid inte finns nedskrivet någonstans. Har inte fått tummen loss att köpa en fyll-i-bok ännu heller. Så här kommer ett inlägg som bara är till för just detta, att få det på pränt så att jag kan fylla i det i den icke köpta boken senare innan jag hinner glömma allt.

- Har vänt sig från mage till rygg sedan hon var ca 3 månader, men gör det mer säkert nu. Lägger sig på sida ofta från ryggläge men lyckas inte riktigt rulla över på mage ännu.

- Fick tag i sin fot för första gången idag (vad jag har sett). De senaste veckorna har hon börjat gripa efter saker och har nu blivit riktigt duktig, försöker även flytta saker mellan händerna, håller i med båda händerna. Har den senaste veckan ungefär börjat pricka munnen mer säkert och smakar på allt.

- Har sedan 2-3 veckor tillbaka börjat prata mer, innan dess var hon en ganska tystlåten tjej som mest gav i från sig några gurglanden och "mmm" (väldigt söta sådana dock), men började upptäcka att hon kunde göra andra ljud strax innan mamma och Molly kom och hälsade på vilket var den 16 maj. Sedan dess har det blivit mer och mer!

- Det buktar ut vid kindtändernas plats i munnen men det verkar inte hända någonting ännu, konstigt om kindtänderna kommer först...?

- Tycker inte om att ligga i vagnen. Förut somnade hon så fort vagnen började rulla, och hatade vagnen när hon var vaken. Nu kan hon ligga och leka med sina leksaker lite och vara nöjd en stund, men när hon blir trött så skriker hon, och skriker, och skriker... och skriker lite till. Men får man till det rätta gunget (gå snabbt, gå över kullerstenar, en tröskel osv...) så kan hon somna gott och sova länge, sålänge vagnen är i rörelse. Stannar den så vaknar hon oftast, men ibland händer det även att hon sover när den står stillla - om än väldigt sällan. Funderar på om det är dags att byta till sittdelen?

- Skrattar gör hon inte riktigt ännu, hon har varit på gång några gånger dock och ibland kan det komma små "fniss". Men ler gör hon hela tiden, och när hon ler så ler hon med hela ansiktet och hela kroppen. Ansiktet och ögonen lyser och kroppen spritter. Så trots att det bubblande bebisskrattet lyser med sin frånvaro än så länge så lyser hela Ellie av lycka ändå :-)

- För ca 1 månad (?) sedan lärde hon sig att man kunde slå på leksakerna i babysittern, och efter det började hon som ovan nämnt gripa efter saker mer.

 - Hon har fått smakat på gröt sedan hon var 4 månader gammal, vilket hon verkar tycka om ganska bra. Men det har blivit lite dåligt med det när hon varit så täppt i näsan (vilket nu är bättre när vi vet varför, mer om det senare). Nu har hon dock fått smakat på potatis (som jag ångkokt, och mixat med bröstmjölk och rapsolja), och det var riktigt mumsigt! Snart ska vi prova på palsternacka, broccoli och morot.

- Har varit väldigt stadig länge nu. Älskar att stå upp vilket hon också gjort länge.



Kommentera här
- Kommentarer som anses stötande (enligt mig) tas bort.
- Anger ni er bloggadress svarar jag där, annars svarar jag här.
- Tänker ni göra reklam för något, var vänlig läs igenom inlägget först. Reklam passar inte i vissa inlägg.



Skriv din kommentar här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-mail (det är bara jag som ser den):


Din blogg/hemsida:


Din kommentar:

Trackback